måndag 2 juli 2012

The Name of the Wind


Genre: Fantasy
Plats i bokserie: Första boken av ??
Sidor: 662
Äger/lånat på bibliotek/lånat av kompis.
Läste p.g.a: Köpte den på Pocketshopen på Arlanda för ett år sedan, så tyckte det var dags att ta sig igenom den, nu när man har haft tid.

I have stolen princesses back from sleeping barrow kings.
I burned down the town of Trebon.
I have spent the night with Felurian and left with both my sanity and my life.
I was expelled from the University at a younger age than most people are allowed in.
I tread paths by moonlight that others fear to speak of during the day.
I have talked to Gods, loved women, and written songs that make the minstrels weep.
My name is Kvothe, you may have heard of me...

I The Name of the Wind får man läsa historien om karaktären Kvothe's liv. Boken börjar med att Kvothe får en oväntad gäst på sin bar, Chronicler, som känner igen honom som den han en gång var. Efter viss övertalning, sätter sig Kvothe ner med Chronicler, som skriver ner den sanna historien om en mytomspunnen man vi namn, Kvothe.

The Name of the Wind är första boken i en serie. Historien som berättas följer Kvothe från det att han är barn, upp till ungefär 16 år i första boken. 

Betyg: 4 - Mycket Bra!
Motivering: En mäktig bok på 662 sidor var The Name of the Wind, men otroligt välskriven också. Det är sällan när jag läser att jag kan skratta rakt ut, men det gjorde jag när jag läste denna. Rothfuss är otroligt skicklig när det gäller att bygga upp karaktärer, och trolla fram känslor hos en läsare (iaf om läsaren är jag). Det lutar nästan mot en 5:a i betyget, men historien är inte klar efter första boken, så jag får se när jag läst andra om det kanske blir en femma där.
Rekommenderas till: Någon som inte är rädd att ta sig an en 'lite' tjockare bok, och någon som letar efter något nytt i Fantasyhavet. The Name of the Wind skiljer sig från andra fantasy på många sätt. Läs den!

Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar