torsdag 26 juli 2012

Järnkonungen


Julie Kagawa - Järnkonungen

Genre: Fantasy, Ungdomsfantasy, Supernatural Romance.
Del i bokserie: Första boken i en serie på tre böcker.
Sidor: 384
Läste p.g.a: En av de böcker jag beställde hem från cdon. Var sugen på en lite lättsammare bok.

Meghan Chase är en tonårstjej som bor i Louisiana, mitt ute i ingenstans om hon fick säga det själv. Där  bor med sin mamma, styvpappa, och lillebror Ethan. Hon går i gymnasiet, är tjejen som ingen tittar två gånger på, och som har öknamnet 'The farm Girl'. Hon har en enda vän som heter Robbie, som tycks vara den enda som bryr sig om henne.
Meghan's liv förändras totalt när hennes lillebror Ethan försvinner, när en 'bortbyting' gömmer sig under hennes lillebrors säng, och när Robbie helt plötsligt får en ny identitet. Helt plötsligt befinner hon sig i landet Aldrig, och det viskas att Järnkonungen tagit Ethan till fånga, men varför?

Läste ut boken ganska så fort, då den verkligen var lättläst. Det var en helt okej ungdomsfantasy, lite intressant att författaren har tagit in karaktärer från andra böcker (hemligt vilka). Hade kanske önskat att jag läst den engelska versionen dock, för man märker att det är många amerikanska tonårsuttryck i boken, som helt enkelt inte gör sig rättvisa på svenska. Ibland kändes det som en dåligt översatt Britney Spears låt, 'Å, bäbis bäbis'. Sen precis som Nathalie vill jag kasta en känga till korrekturläsarna, allvarligt, jag tror inte jag stött på så många stavfel förut. Skärpning!

Betyg:  2- Okej
Motivering: Helt okej läsning, men inte så mycket mer. Känns som att storyn saknar lite umpfh!, och det blir lite platt fall ibland. Lättläst, och ändå så pass att jag tagit mig till att läsa uppföljaren. Sen som jag nämnde tidigare var språket i boken lite av en besvikelse.
Rekommenderas till: Någon som vill ha en lättläst fantasy. Rekommenderar dock att man läser den engelska versionen, då tror jag språket i boken blir så mycket bättre.



Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar