onsdag 25 juli 2012

Bränd


P.C Cast och Kristin Cast - Bränd.


Genre: Fantasy, Ungdomsfantasy, Supernatural romance.
Del i bokserie: Del sju i House of Night.
Sidor: 431.
Läste p.g.a: Har läst de tidigare böckerna i serien, även om jag inte var överförtjust i dem så fortsätter jag.

Boken tar vid efter cliffhangern där den förra boken slutade. Jag är hemskt glad att jag hade nästa bok i min ägo och inte behövde vänta på att den skulle komma ut, annars hade jag blivit less och gett upp för att det var en riktigt jobbig cliffhanger.

Zoey och hennes vänner får kämpa mer på ett psykologiskt plan den här gången. Som jag önskade när jag skrev om den förra boken så fick jag mer "vampyrhäxgrejer" och mer av "ta hand om fiende/vän/vad det nu är"-grejen. Mycket bra! Störde mig faktiskt inte på så mycket alls i den här boken. De kanske fått samma kritik av de andra som läst böckerna också.

Betyg: 3 - Bra.
Motivation: Den är faktiskt bra! Wow, det trodde jag inte att jag skulle säga, med tanke på vad jag tyckte om speciellt förra boken. Författarna har åtgärdat precis det jag störde mig mest på och nu är den en bra supernatural romance-bok med bra inslag av romans.
Rekommenderas till: Den som orkat plöja igenom de andra sex böckerna. Skulle inte säga att boken är värd att göra det om man inte gillar de tidigare böckerna i serien, men tycker man att serien är hyfsad - read on!

Måste dock säga att jag är besviken på språket i böckerna. Jag har inte läst dem på engelska och jag hoppas att de är bättre där, men på svenska verkar det som att de som korrekturläst inte riktigt orkat. På säkert var tionde sida kan man hitta stavfel och jag sitter även och tänker att jag förstår vad den engelska meningen var, men att jag skulle ha översatt det på ett annat sätt. Men okej, att översätta böcker är svårt och att få kvar samma känsla som författaren hade när de skrev är ett ännu svårare jobb, så jag kan ge det till översättaren/-na. Men korrekturläsarna - SKÄRPNING! 

Nathalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar