onsdag 25 juli 2012

Alkemisten


Paulo Coelho - Alkemisten.

Originaltitel: O Alquimista (Brasilien)
Genre: Inspirerande, Tänkvärt, Sagor, Klassiker.
Sidor: 184.
Läste p.g.a: En kompis tipsade mig om denna och sa att den förändrat hans syn på en hel del.

Santiago är en fåraherde som gett upp ett liv hans föräldrar valt åt honom där han skulle ha blivit präst.
Med sina får vandrar han från grönområde till grönområde inom Andalusien. Han har blivit riktigt bra på att sköta om fåren och ser fram emot att snart komma fram till en stad där han tidigare träffade en flicka han tyckte om. Men en sak bekymrar honom - han har haft en återkommande dröm där han ser Egyptens pyramider och ett barn som vill visa honom en skatt som är gömd där.
   Han söker upp en spåkvinna som uppmuntrar honom att faktiskt resa till Egypten och leta skatten. Santiago får under sin resa möta många intressanta människor och han lär sig väldigt mycket.

När jag fick höra talas om den här boken var jag både nyfiken och skeptisk. Jag trodde att den skulle vara betydligt mer svårförstådd än vad den var. Coelho är exceptionell på att väva in saker som får en att tänka riktigt djupt i sagan. Vill man inte besvära sin hjärna så mycket skulle man säkert kunna läsa den här boken enbart som en saga, men även om jag kände så när jag började läsa den så är tankarna boken väcker inte jobbiga att tänka. De är väldigt tänkvärda.

Jag började läsa den här boken mitt i natten och tänkte att jag skulle läsa några sidor och se vad det var. Efter första delen i boken la jag ner den och försökte sova, men det gick inte alls, så jag tog upp boken igen och läste ut den fort.
   Det hjälper nog mycket att den är ganska kort. Hade den varit riktigt lång med så mycket saker att tänka på skulle åtminstone jag bli utmattad och "bli mätt" för fort och bli äcklad av det som kommer sen.
Ni vet hur det är: man äter något som är jättejättegott och blir mätt och sen blir man äcklad av maten eller efterrätten, även fast man egentligen skulle uppskatta det.

Betyg: 4 - Riktigt bra.
Motivering: Jag tror jag sagt nog :)
Rekommenderas till: Alla som inte är rädda för att avvara en liten stund till en fantastisk historia som får en att tänka.

Nathalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar