lördag 23 juni 2012

Ondvinter

 

Anders Björkelid - Ondvinter

Genre: Fantasy.
Del i bokserien: Första boken.
Antal sidor: 281.
Äger/lånat på bibliotek/lånat av kompis.
Läste p.g.a:
Lånade boken av Nathalie innan jag åkte iväg på Turkietresan, för att ha något att läsa där.


Sunia & Wulf är tvillingar i tonåren, som lever i en slags medeltida era. Dom bor på en gård med sin far och deras djur en bit utanför en liten by. En kyla börjar sprida sig, och med den börjar märkliga saker att hända. En främling uppsöker deras far, det går rykten om att galgmän vandrar i skogarna, och korparna har tystnat...

Intressant början i Ondvinter då författaren har valt att skriv i 'vi'-form. Jag förväntade mig inte så mycket av boken, men blev glatt överraskad, då den var spännande rakt igenom. Det är ju en kort bok, men den är smart skriven, förklaringar och händelser flyter på väldigt bra, och den är lättläst. Vid första anblick tänkte jag att boken var riktad mer mot yngre läsare, men jag kollade upp efteråt och såg att den hade 15+ på adlibris. Jag kan förstå det för en del händelser i boken kan vara lite otäcka. Boken är den 1:a delen i en serie på fyra böcker, ska ta mig till att läsa de andra också, och se om serien håller standarden hela vägen.

Betyg: 4 - Mycket Bra
Motivering: Spännande! enkelt, att hänga med, och upplägget är intressant.
Rekommenderas till: De som inte vill ha en sådan lång bok att läsa, och heller inte vet vad de är sugen på riktigt. De som gillar Fantasy.

Sarah

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar