lördag 30 juni 2012

Mitt perfekta liv



Sarah Dessen - Mitt perfekta liv.

Originaltitel: The Truth About Forever (USA).
Genre: Ungdomslitteratur, Romantik, Feel good.
Sidor: 443.
Äger/lånat på bibliotek/lånat av kompis.
Läste p.g.a: De hade skrivit så bra om den på Tonårsboken, sen var jag på Pocket Shop och köpte lite blandade böcker. Det blev lite för tunga böcker jag valde i början och kände att jag ville blanda ut med något som går fort att plöja igenom där man inte måste anstränga sig så mycket för att hänga med.

Macy eftersträvar det perfekta och är ganska nära att uppnå det. Hon har en perfekt pojkvän, Jason, och försöker vara perfekt hon med för att han ska gilla henne mer. Hon är nära att lyckas då hon har bra betyg, är engagerad i olika föreningar och välgörenhet, alltid ser proper ut och under sommaren ska ta över Jasons jobb i informationsdisken på biblioteket medan han är på ett "Hjärnläger".

Det får en vändning när hon får ett mail från Jason där han skriver att han vill ta en paus över sommaren. Helt plötsligt är hennes liv inte alls så nära perfektion. Då möter hon Delia, Kristy, Wes, Bert och Mon(oton)ica som är ett gäng där de håller varandra om ryggen och där kaos inte alls är ovanligt, utan snarare standard. Macy dras till dem och upptäcker att det kanske inte alls är så dåligt att inte vara perfekt.


Betyg: 5 - Måste läsas!
Motivering: Jag älskar gänget Macy möter i den här boken och hur fantastisk varje karaktär är. Boken får en att tänka mer på hur viktigt det är att faktiskt vara lycklig och att det är mindre viktigt vad alla andra tycker, så länge man själv är nöjd med sitt liv.
Rekommenderas till: Den som vill ha en bok som är svår att lägga ner och som uppslukar en helt. Man mår bra av att läsa den också, man blir riktigt glad inombords. En bra sommarbok!

Nathalie

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar