måndag 1 oktober 2012

I bokhyllan just nu

Nu är ju äntligen hösten här och jag hade verkligen sett fram emot att få mysa ner mig i soffan eller i en fåtölj med massa böcker och bara läsa sida efter sida.
   MEN... då började jag plugga och då blir det sällan tid över till att läsa böcker.
Dessutom har jag bara drygt 20 (okej, det var fler än jag trodde) böcker här i lägenheten och resten är hos mina föräldrar. Men vi kan ta en liten titt på vilka böcker som finns i bokhyllan just nu.


Clockwork Prince av Cassandra Clare, hon som har skrivit de jättebra Mortal Instruments-böckerna. Sugen på att se vad den här riktigt handlar om, för det känns som att man inte får någon jättebra bild av det som står på baksidan. Förhoppningsvis mer paranormal romance.

Förlorad ängel har jag läst men inte skrivit om än, oops :O

Jakten på Wondla önskade jag mig i julklapp förra året, men det var ingen som tog mig på allvar. Den ser så sjukt mysig ut och verkar vara en sådan bok jag gärna skulle läsa för mina framtida barn. Har dock inte läst den ännu, så jag lovar ingenting.

Rubinröd vet jag inte heller så värst mycket om. Tonårsbok med kärlek, tror jag.

Oooh, Eldvittnet av Lars Kepler. Många på jobbet gillar de andra böckerna och säger att den här är bra.

Sedan har vi två historiska romaner med romantik av Elisabet Nemert: Ödets hav och Ljusets dotter.
Jag har läst en av hennes andra böcker (Bortom stjärnan) för flera år sedan och minns att jag tyckte att den var bra. Om nån av dem är bra så ska jag tipsa min mamma om dem, för det verkar vara den typen av böcker hon gillar annat än deckare.



Hahaha, eh ja... Jag fick för mig nån dag när jag satt och beställde böcker att jag behövde läsa lite mer klassiker, därav de tre första.

Den besynnerliga händelsen med hunden om natten
verkar de flesta ha läst någon gång under sin skoltid, så jag ville inte vara mindre allmänbildad.

Brott och straff är en sån där bok som man har i bokhyllan för att man vill att folk ska tro att man är beläst och intelligent, eller så har jag då förstått det. Jag gillar frågesporter och händelser ur den boken är med ofta, så det vore kul att ha läst den. Lite samma är det med Kallocain.

Tarzans tårar har jag ingen aning om vad det är för bok, men Katarina Mazetti brukar vara rolig.

Sedan en Handbok för unga skrivare som jag inte har tittat igenom, men det kanske är en idé då jag varit inspirerad till att skriva men inte fått ihop en hel mening.

Mia Skäringers Dyngkåt och hur helig som helst ska ju tydligen vara riktigt rolig, så den är jag peppad på att läsa och sedan har vi då The Name of the Wind som jag köpte för ÖVER ETT ÅR SEDAN, men inte har läst. Skäms. Vi kan låtsas att jag väntar på att den tredje (?) delen ska komma ut.



Fifty Shades Darker har jag också läst (även Fifty Shades of Grey, men inte den sista boken i serien).

Läste Den andre Will Grayson under min Frankrikeresa, en till bok att skriva om...

När jag var på Arlanda på väg ner till Frankrike köpte jag en del böcker *host* och fick en på köpet, men jag tyckte att jag hade plockat på mig de böcker jag ville ha, så expediten rekommenderade En dåre fri av Beate Grimsrud, så vi får se när jag läser den. Den är nog inte på topplistan över böcker jag är peppad på att läsa, men någon gång ska det ske.

Liv i överflöd
läste jag också klart i Frankrike. Skäms vad många böcker jag har läst och inte skrivit om.

Sedan ser man skymten av City of Lost Souls där till höger av den här bilden och till vänster i nästa.
Den är jag jättepeppad på att läsa, men jag tror jag har glömt bort handlingen i de tre första böckerna, även fast jag minns att jag tyckte att böckerna var awesome!
   Här ser vi anledningen till att jag skriver på den här bloggen.



På Ica Maxi hade de rea på några böcker och jag plockade på mig Jeffery Deavers En skör tråd, eftersom jag älskar hans andra böcker och Joyce Carol Oates bok En fager mö, då hennes bok Stor i käften var min favoritbok under högstadiet.

På Bokia hittade jag sedan nästföljande tre böcker. Jag har hunnit läsa Saker min son behöver veta om världen och ser fram emot En man som heter Ove, då jag älskar Fredrik Backmans sätt att skriva - i vilken form han än skriver och vad han än skriver om.

The Magician's Apprentice
är jag nyfiken på, men det känns som att det kanske kommer att ta ett tag innan jag kommer till den boken.


Nathalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar