måndag 20 augusti 2012

[geim]


Anders De La Motte - [geim]


Genre: Deckare, Thriller, Spänning.
Del i serie: Del 1 av 3.
Sidor: 336.
Läste p.g.a: Såg den på Ica och tyckte det lät spännande med spelupplägget.

Det är ett tag sedan jag läste den här boken, så jag minns inte 100% allting (som sagt därför jag måste bli duktigare på att skriva här direkt). Det jag skriver är taget ur mitt lite dåliga minne, men storyn borde vara ungefär samma med undantag för några detaljer kanske.

HP hittar en mystisk mobil på tåget. Det syns inget märke utan den är bara en silvrig smartphone. Det enda som står när den startas är "Vill du spela ett spel? Ja/Nej". HP avfärdar först detta, men behåller mobilen. Under tågresan bestämmer han sig till sist för att trycka ja. Han får olika uppdrag genom telefonen som han ska filma. Det är lite otäckt att telefonen tycks veta exakt vart han är, hur omgivningarna ser ut och vad han gör. Filmerna han spelar in via telefonen kommer sedan upp på en hemsida där varje spelare är anonym och man kan gilla och kommentera varandras klipp, vilket HP får en enorm kick av.

Allt eftersom börjar han förstå att det är något som är lurt med den här telefonen och personerna bakom. Man får även följa Rebecca som arbetar som livvakt och hennes spännande vardag. Så småningom blir hon inblandad i det här spelet som styrs via mobilerna på ett sätt man inte kunnat ana i början.

Förväntat betyg: 4 - Mycket bra.
Betyg: 3 - Bra.
Motivering: Boken är spännande och man läser ut den på en gång. Jag gillar själva upplägget med att få uppdrag från mobilen och både HP och Rebecca är intressanta karaktärer som man vill veta mer om.
Rekommenderas till: Den som brukar gilla svenska deckare eller thrillers.

Nathalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar