måndag 20 augusti 2012

Mycket mer än så


Sarah Dessen - Mycket mer än så.


Originaltitel: Along for the Ride (USA)
Genre: Ungdomslitteratur, Romantik.
Sidor: 416.
Läste p.g.a: Tyckte så mycket om Mitt perfekta liv av Sarah Dessen, så jag bestämde mig för att läsa mer av samma författare.

Auden är, liksom den förra huvudkaraktären i den Sarah Dessen-bok jag läst, en person som försöker vara perfekt. Hon lägger ner mycket tid på skolarbete och att få sin mammas godkännande. Mamman skriver faktaböcker och föreläser på universitet. Pappan bor i en annan stad och försöker få till ännu en bok som ska bli lika populär som hans förra, men det har tagit flera år. Audens pappa och hans nya tjej ska dessutom ha barn.
   När hon blir erbjuden att komma och bo hos sin pappa över sommaren tackar hon till sist ja, även om hon är skeptisk till en början. Det blir mycket jobb med bebisen, som hennes pappa knappt verkar bry sig om och Auden börjar istället komma närmre sin styvmamma. Hon får jobb där och stannar hela sommaren och hon hittar nya, oväntade vänner och kanske även kärleken.

Min första tanke var att det inte var särskilt originellt av Dessen att ha samma typ av tjej som huvudkaraktär i både den här och Mitt perfekta liv, men det fungerar. De har lite olika intressen, även fast båda i grund och botten är en good girl som försöker pleasa alla och sedan inser att det finns viktigare saker i livet än att ha bra betyg och att göra precis exakt som ens föräldrar vill hela tiden.

Förväntat betyg: 4. Jag hoppades lite på en till 5:a, men tänkte att man kan inte vänta sig att en författare ska hålla samma nivå hela tiden.
Betyg: 4 - Mycket bra.
Motivering: Boken är lite seg i början tycker jag, men den kommer igång efter att hon kommit till sin pappa och gjort sig hemmastadd där. Jag älskar språket i boken och sättet att skriva om vänskap är verkligen ett av Dessens ess i rockärmen. Man känner bara längtan efter så knasiga och bra vänner själv.
   Hon skriver även bra om romantik, det är inte en påflugen kärlek i någon av de böckerna jag läst, utan en som byggs upp på ett trovärdigt sätt där man känner att man får fjärilar i magen själv.
Rekommenderas till: De som fortfarande känner sig unga nog i hjärtat för ungdomsböcker och den som gillar t.ex. Katarina von Bredow eller Meg Cabot blir inte besviken på Sarah Dessen.

Nathalie.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar